tisdag 8 maj 2012

Sjökort till surfplattan

Efter att ha kollat runt på marknaden fastnade jag till slut för Navionics sjökorts-app. Egentligen ville jag ha SeaPilot men din finns tyvärr bara till Ipad så där rök den.
Idag har jag testat batteritiden med sjökorts-appen igång. Skärmen har mestadels varit släkt men "kursen" har kollats till med jämna mellanrum. Efter 10 timmar återstår över 70% av batteritiden. Att använda appen på detta sätt funkar på lättnavigerade vatten och sjökortsplottrar ska ju egentilgen ses som ett komplement till traditionella sjökort. När jag seglar i skärgårdsmiljö har jag betydligt mer koll på plottern och då måste skärmen vara igång hela tiden så det får bli ytterligare ett test. Det går naturligtvis att köra plattan på extern kraft men det kan vara bra att veta hur långt det interna batteriet räcker. Det är ju inte alltid man har möjlighet att, eller ens vill, lägga till vid "två hål i väggen".....



















2 kommentarer:

  1. Hej. Vilken platta har du? Blev nyfiken eftersom den verkar hyfsat strömsnål.

    SvaraRadera
  2. Jag har en Samsung Galaxy Tab 10.1.

    SvaraRadera