onsdag 11 juli 2012

Onsdag 8

Tvåa bakom j80:an igen,
Ja det blev dagens resultat efter att vi seglat bana 3. Till en början blåste det okej men det avtog efter hand och kvar var som vanligt vågorna som gjorde kryssen svår men det var inte där vi förlorade dagens kamp utan på andra och tredje benet. På andra benet fegade vi länge innan gennakern kom upp och det var synd för hade vi satt den direkt hade vi säkert haft en betryggande ledning vid nästa rundning. Istället blev det en tight fight och när j80:an gippade och gjorde sig till styrbordsbåt strax framför oss var vi inte med på notorna. Vi hade komandot men tappade tyvärr taget där och sen gick misstaget inte att reparera. Vi gick visserligen inte dåligt på kryssen, vi höll faktiskt undan för Tobbe i Match 35:an, men j80:an gick, som väntat, bättre och på länsen tog vi inte in nånting, där behövs det mer erfarenhet av båten och det svängbara peket. Att vinden avtog innan den långa undanvinden var synd, jag hade hoppats på snabba surfar men så blev det inte. Med på båten idag fanns också Jonas Heuman och Niklas Aldén.
Nu är det semester-uppehåll i seglingen men när de fyra återstående ska seglas hoppas jag på lite stadigare och hårdare vindar. Det hade ju varit kul att segla bana 4 någon gång.

1. Det är en jäkla avvägning varje gång man ska sätta gennaker på halvvind, klarar man att bära den så tjänar man på det. Går det inte att bära så tappar man både fart och höjd. Sen är det med halvplaning att man måste ha en viss vindstyrka innan man tjänar på den extra sträckan på planingsfart. Detta race seglade jag hela tiden på vmg så lågt som möjligt mot målfart (hade runt 5.4-5.8 knop som målfart). Kommer det en vindpust och farten ökar så svänger jag ner och åker med vågorna, när man tappar vågen går man tillbaka innan båten hamnar under målfart. Knepigt som tusan men man får då nästan samma fart som spinnakerbåtarna.