En del offerter har passat den strama budgeten bra, en del har passat mindre bra. Hos det dyraste loftet ville man ha 35.200 kr för ett storsegel i GPX-duk med fathead. Hos Boding ville man ha 20.900 kr för ett, i mina ögon, likvärdigt segel, fathead i G2-duk. Nästan 15.000 kr i prisskillnad! Det är mycket pengar!
Även vid valet av dacron var samma loft dyrast med ett pris på 21.500 kr och Boding billigast med 13.900 kr. Övriga segelmärken som lämnade offert låg prismässigt nånstans där emellan men inte i närheten av Boding Segel.
Med tanke på Bodings rekrytering av VOR-seglaren Magnus Woxén tycker jag att det låter både spännande och prisvärt.
Ur hamnen.se
Hamnen.se-medarbetaren och professionella seglaren Magnus Woxén ska nu försöka hålla sig i land. Efter att ha livnärt sig på att kappsegla jorden runt med Volvo Ocean Race fyra gånger ska han nu bli segeldesigner för Boding Segel.
Den nya generationen asymmetriska undanvindsegel, som code- och gennakersegel, har utvecklats under professionella jorden runt-kappseglingsprojekt och har flera egenskaper som är intressanta även för nöjesseglaren. Förutom att båten går snabbare, gör nya rullsystem att seglingen blir enklare, både under själva seglingen men också när det gäller skötsel och förvaring.
– Vi ser en mycket stor potential i att utöka vår produktion av den nya tidens moderna segel och nå ut till en bredare målgrupp nöjesseglare och då blir Magnus expertkunskap enormt värdefull för oss, säger Jonas Boding, VD och ägare till Boding Segel.
Magnus har de senaste 15 åren varit professionell kappseglare med olika kappseglingsprojekt. Senast i raden var franska VOR-teamet Groupama. Men han hoppade av för att ge landlivet en chans. Mellan kappseglingar har han arbetat med olika konsultuppdrag där det senaste var att utveckla en ny 37-fotare Maxi 11 för Najad AB.Boding har, i mitt fall, representerats av trevlige och duktige seglaren Andreas Axelsson som vi säkert kommer att få höra mer om i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar