onsdag 26 juni 2013

Onsdag 6

Trodde först inte att det skulle bli någon segling med Bullitt denna onsdag då Calle och Peter lämnat återbud. Väderutsikterna var inte särskilt upplyftande heller då det utlovades regn och 13 grader. I elfte timmen lyckades jag dock få fatt i tre gastar. Pär, som nyligen blivit båtägare ville gärna hänga med och "kolla på" samt vikariera som barlast. Jonas och Christian från j80:an ställde oxå upp på kort varsel och plötsligt såg det ut att kunna bli segling trots allt. Eftersom det blåste 7-8 m/s tog vi ett rev i storen och gav oss ut för att testa. Snart hade vi bestämt oss för att skaka ur revet eftersom de inledande bogarna kunde seglas med större segel-area.

Dags för start. Vi var båt med högsta SRS så vi startade sist. Vi satte starten okej men inte mer. Framförvarande båt som var Uffes Beneteau Platu 25, för dagen hottad med en fördäckare av rang nämligen Kristian Jensen, klarade sig inte riktigt lika bra i sjön som vi gjorde. Gissar att fathead:en hjälpte till att få lite extra driv i vågorna och så vet vi sen tidigare att när bogarna är lite mer öppna så går Bullen bra helt enkelt. Efter rundning och följande läns, där vi fick hyfsad fart med gennakern, var vi ikapp. Nu var det dags för en sträckbog igen och vi seglade om i lovart. Gennakergången ner till knölagrund gick väl sådär. Här skulle vi ha hissat stora gennakern istället för vi var bara över 10 knop en gång, det ville inte riktigt bära iväg. Vi rundade strax före Platu:n och nu var det kryss. Vinden hade helt enligt prognos avtagit så vi behöll hela storen uppe. Platu:n tog grym höjd och gick nästan med samma fart. Vi tappade mycket höjd innan vi hittade rätt i trimmet men sen gick det helt ok, vi tappade iaf inte längre men när vi slog var de före. På denna bog var vågorna snällare och när vi sedan slog på ett bra vindvrid var vi plötsligt före med tre båtlängder, vid nästföljande slag hade vi dragit ifrån med ytterligare 3-4 båtlängder. På denna kryss seglade vi även om Christian i Cumulus:en och Mats i Maxi Racer:n. Resten blev en transportsträcka och vi gick imål som första båt. Fem startade och fyr kom imål.