måndag 24 september 2012

Oktoberpokalen 2012 eller...


...mitt liv som fördäcksgast!
I år har jag inte suttit särskilt mycket vid pinnen utan har mest gastat både på min och andras båtar. På min egen båt har det gett en bra förståelse och känsla för trim och segelhantering, jag har helt enkelt skött det mesta själv då jag haft väldigt blandad besättning. Med detta i bakfickan var beslutet inte svårt att ta när Daniel Stenholm frågade om jag ville hänga med till Saltsjöbaden och segla Oktoberpokalen i Express-klassen. Jag tackade naturligtvis ja.
Att jag skulle vikariera som fördäckare såg jag inte som något hinder. Visst var jag lite ringrostig, jag har ju seglat gennaker denna säsong, men det skulle säkert gå bra.
Sagt och gjort, i Fredags morse drog Daniel, Niclas, Vicente och jag mot Saltsjöbaden. Vi var framme vid 2-tiden och fixade snabbt i ordning båten för att komma ut och känna på grejerna och Baggensfjärden där Oktoberpokalen skulle seglas. Vid halv-sex bestämde vi oss för att avsluta och dra oss mot stugan vi hyrt. När vi installerat oss belönades vi med en välkyld, ljus lager ;)
Denna kväll stod jag för matlagningen och det bjöds på grillad, bacon-lindad oxfilé, hemlagad potatisgratäng, ugnsbakad tomat och tre sorters sås. Till detta serverades ett gott rödvin. Vi somnade gott denna kväll.
På lördags morgon måste det ha varit ett väderomslag för jag vaknade med en antågande huvudvärk. Vi åt frukost och begav oss till båten för att färdigställa denna medan Daniel åkte på skepparmötet. När han kom tillbaka berättade han att skepparmötet hållits en timme tidigare än avtalat...!!
Vi seglade bort till startområdet där vi väntade på att j80-klassen och sedan Star-båtarna skulle starta innan det var dags för Expresserna. När samtliga klasser gått i mål började det sedan om igen. Tre kryss/läns-race per dag skulle visa sig vara betydligt mer slitsamt än jag trott från början. På lördagskvällen bakade Vicente välsmakande pizzor som inmundigades under tystnad. Vi somnade om möjligt ännu snabbare denna kväll.
På söndag morgon lämnade vi stugan med pick och pack. Denna dags seglingar startade med stiltje på väg till start och avslutades med tuff segling i hårda vindar. Vi fick slita duktigt de två sista racen.
En ömmande armbåge gjorde sig påmind redan första dagen och efter andra dagens slut kände jag av armbåge, knän, rygg och händer. När vi satt i bilen på väg hem var jag riktigt trött ;) Tre fantastiskt roliga dagar som jag kommer att ta med mig in i vintermörkret!
Tur att man egentligen är rorsman ;)

Mer om seglingarna finns att läsa på: swe595:s Fb-sida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar