tisdag 28 augusti 2012

Tisdagssegling med Skallkrokenbåt i Halmstad

Igår (måndag) ringde Peter Gustavsson ifrån Skallkroken och undrade om jag var sugen på att hänga med på tisdagssegling i Halmstad. Han skulle dra ner med sin X332 och behövde några gastar. Jag tackade naturligtvis ja (efter att ha kollat med hustrun ;)) Jag fick gärna ta med mig en kompis och Jonas Westerdahl tackade oxå ja till tisdagsseglingen.
Idag vid kvart över fyra hämtade jag upp Jonas och vi drog vidare till HASS där vi skulle möta upp Peter. Det blev bestämt att jag skulle vara fördäckare och att Jonas skulle köra genua. Peter skulle köra stor och "hålla i pinnen". Resten av besättningen (Peters dotter och Peters kompis, ursäkta men namn är uppenbarligen inte min grej) skulle vara allround.
Vi drog upp och ner för Nissan några gånger medan vi väntade på vår tur att starta. 18:10:57 Skulle vi starta och vi satte den ganska hyggligt. Vinden var ganska frisk och med den ny komponerade besättningen bestämde vi oss för att inte chansa med branta spinnakergångar o.d.
Detta visade sig vara ett smart drag för de flesta båtarna som seglade spinnaker på första halvvinden tjänade föga på detta. Flera båtar hade svårt att bära spinnaren och en båt fick stora problem, så stora att spinnakern gick i småbitar och att en besättningsman föll i vattnet! Detta äventyr slutade trots allt bra då ingen blev skadad.


Här är det Daniel Stenholm som broachar en smula (lånad bild)

Efter rundningen av första märket var det dags för kryss. De första slagen gick väl sådär men vi lärde oss snabbt och de sista slagen gick riktigt bra :)
Efter rundning av kryssmärket var det dags för en öppen halvvind. Inte heller här seglade vi spinnaker (vi hade nog tjänat på att segla spinnare på detta ben men gjort är gjort) men plockade ändå in på några av båtarna framför oss. Bland annat seglade vi ikapp min gamla 707:a, SWE127, som nu mera har Halmstad som hemma hamn. Efter att vi rundat fyren vid inre hamninloppet passerade vi 707:an och en Folkbåt. Efter detta höll vi vår placering in i mål. Det kändes som om vi gjorde ett bra race och efteråt var alla ombord nöjda och glada. Som fördäckare hade jag inte mycket mer att göra än att dra in genuan inanför mantågen vid slagen men så är det ibland.
Kvällen avslutades med hamburgare och prisutdelning där Peter fick bonuspriset :) Efter som resultatet ännu ej lagts ut svamlar jag lite lätt här nedan om hur vi placerade oss ;)
Etta kom Stellan/J105, två kom Farr 30:an Letto di pletto. Trea kom H-båten Mille Mus. Fyra kom Daniel "the man" Stenholm i sin Express :) Framför oss hade vi en Carerra Helmsman. Jag gissar att vi kom 7:a eller 8:a eller....? Hur som helst hade vi en hel hop med båtar efter oss i mål.

I samband  med prisutdelningen gjorde jag reklam för Marsten Runt och lämnade ut "affischer" till HASS, Grötvik och Skallkroken.

Sammanfattningsvis:
Det var riktigt kul att segla mot så många båtar (23 anmälda, 18 kom i mål) Det var jättekul att prova på ny båt (ny för mig). Eventuellt lägger jag båten i Halmstad efter Marsten Runt för att kunna segla de tre sista tisdagsseglingarna. Det är för övrigt 80-års jubileum för tisdagsseglingarna i Halmstad i år vilket kommer att firas i samband med tisdagsseglingen den 11/9 så passa på att segla denna segling då det kommer massor med båtar

2 kommentarer:

  1. Kommer du ihåg någon närkamp på mållinjen mot x99an? Tyckte vi hade carreran framför oss och 707an bakom? eller minns jag fel?
    http://www.hss1910.nu/kappsegling/tisdagsseglingar/resultat-20120828/

    Ja inte för det spelar någon roll för något, vi fick ju en härlig segling.

    SvaraRadera
  2. De har gjort fel (tror jag). Har för mig att X99:an var efter oss i mål...
    707:an gick i mål precis bakom oss, det är jag helt säker på.

    SvaraRadera